Vilken kroppsstyp domineras du av?

Enligt Ayurveda består varje människa av en unik, individuell blandning av de tre kvaliteterna (doshorna) Vata, Pitta och Kapha.
Vata, Pitta, Kapha finns i allt och alla och hela vår natur kan förstås med hjälp av dom.
Men deras inbördes fördelning är olika och ska vara olika beroende på var och i vad eller vem de finns.
 
Lär du dig mer om din egen unika konstitution kan du lättare förstå vad du behöver och inte behöver för att må bra. Du kan då anpassa hur och vad du äter och hur du lever ditt liv.
 
Har du älskat denna varma sommar och inte alls lidit av värmen utan bara njutit av att både dagar och nätter har varit så himla varma och sköna?
Då är det troligt att du har mycket av Vata i din kropp och då mår du kanske inte så bra just nu?
Det är hård blåst, kyligt, höstdagjämning, vilket innebär att det går så väldigt fort med all förändring i naturen. Och dessutom fullmåne!
Kanske känner du dig mer splittrad och har svårt att koncentrera dig, går från sak till sak, känner dig mer orolig, irriterad, hård i magen, ledsen?
Och även om du känner för att förändra allt i ditt liv just nu, göra mer saker, vara mer aktiv så är det tvärtom som du ska tänka och göra.
Du ska istället lugna ner dig. Se till att få fler pauser under dagen. Gärna göra andningsövningar flera gånger om dagen.
Yoga/meditation allt som får dig att bli lugn. Du ska klä dig varmt och gärna skydda huvudet.
Äta och dricka varmt.
Gärna gå till sängs runt 21.30 och lägga på dig ett extra tjockt täcke när du sover.
Äta mat som är varm och vällagad med fukt och fett, alltså med mer konsistens som grytor och liknande.
Du ska absolut undvika kalla sallader och kylskåpskall mat överhuvudtaget.
Drick gärna teér som värmer och lugnar, t. ex finns det speciella Vata-teër.
Smörj in din kropp med varm sesamolja och tillsätt gärna några droppar med en eterisk olja som är värmande och lugnande. Smörjer du med olja INNAN duschen så är det mindre risk för uttorkning.
Lyssna på lugn och meditativ musik.
Sitt inte framför dator eller med telefonen under kvällen för det gör dig mer stressad och ofokuserad.
Läs hellre en bok eller bara var i en lugn stund och förbered dig med någon skön kvällsritual så att du får bättre nattsömn.

Fler tips finns och är du intresserad av att få veta mer om hur just DU kan klara av höst och vinter, som är den tid då Vata dominerar i vår natur.

Du välkommen att höra av dig till mig.

Så vad betyder då Vata?

Vata betyder vind – det som blåser. Vata står för alla processer i kroppen som har med rörelse att göra. Luften, vinden, den lätta rörelsen, men även utrymmet där rörelsen sker i naturen, rymden eller utrymmet.
Vata benämns som torr, kall och lätt.
Överskott i Vata kan ge:
Exempelvis: Frusenhet, spänningsvärk, gasbildning, hård avföring, rastlöshet, oro, rädsla, lågt självförtroende, sömnstörningar.
Vata-personen i balans är: Kreativ och fantasifull, snabb i tanken och talet, lätt för att lära och lätt för att glömma. Entusiastisk och livfull, känslig, ängslig, arbetar och rör sig snabbt, Har känslig och oregelbunden matsmältning och hunger, risk för förstoppning, lätt att bli trött. Svårt för blåst och kyla.
Ta väl hand om dig!

Kärlek & kram

Pia Jonna – dipl. Ayurvedisk hälsovägledare/terapeut på AyurVeda Livsbalans AB i Karlstad.

https://www.ayurvedalivsbalans.se/ayurvedisk-halsoradgivning/
 
© AyurVeda Livsbalans AB 2018
 
 
 
DELA
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail