Inom Ayurveda säger vi att ingen “quickfix” långsiktigt kan skapa ett bra liv. 

I min utbildning och i mitt arbete som ayurvedisk hälsovägledare ingår givetvis att lära ut hur man får energi och hur man behåller den.

Jag vill gärna dela med mig en del av tipsen till dig. På vilket sätt du kan förbättra både din mentala och fysiska hälsa. Speciellt viktigt att tänka på nu under den mörka och kalla årstiden. 

Självklart är det inte möjligt för alla att kunna följa råden. Är du småbarnsförälder, har skiftarbete eller har annat i ditt liv som gör att du inte har möjlighet så kanske du kan plocka ut någon del som kan fungera även för dig. 

Allt handlar om att få en helhet i livet och många faktorer spelar roll hur vi mår.

En sak vill jag lägga stor vikt vid och det är att du aldrig ska godta vare sig dålig sömn, en mage som krånglar, stress eller annat som gör att du ständigt tappar energi. Det går att förändra sin livssituation och det går att få hjälp.

Med ayurveda får du nycklar som öppnar upp möjligheter på alla plan. Och av egen erfarenhet vet jag att allt är möjligt…

Kärlek och kram

Pia Jonna

Ett axplock av råd för att få mer energi:

  • Mat och sovrutiner är mycket viktigt. Hjälper även till att bygga upp immunförsvaret.
  • Äta och sova på så regelbundna tider som möjligt. Undvika att hoppa över eller senarelägga måltiderna.
  • Äta mellanmål som innehåller protein, fett och kolhydrater.
  • Dricka varmt (uppkokt) vatten eller ayurvediska teer under dagen.
  • Mer sömn behövs under vinterhalvåret. Idealiskt är att följa naturens rytm och komma i säng senast klockan 22. Men sov inte länge på morgonen! Ayurvedas priniciper är att stiga upp vid 6-tiden för att slippa seghet i kropp och knopp. Ju längre du ligger efter klockan 6 på morgon desto tröttare och segare blir du under dagen.
  • Inte äta middagen för sent på kvällen. Helst inte senare än klockan 19. Det behöver gå minst tre timmar efter att du ätit tills du lägger dig. Det är viktigt att matsmältningen är färdig när du somnar.  Och under första delen av natten sker näringsförsörjningen inom kroppen. Då ska magen inte vara upptagen med att smälta mat. Ät alltså inte tung och svårsmält mat på kvällen. Dagens huvudmål bör ätas vid lunch.
  • Kaffe, alkohol, sportdryck eller annat tillfälligt uppiggande är inte bra om du vill få en skön nattsömn.
  • Ta gärna en lugn och skön promenad efter kvällsmaten så hjälper du matsmältningen och lugnar hjärnan. Dra in frisk luft i lungorna och stärk din Prana (livsenergi).
  • Att lyssna på vacker och lugn musik, gärna mantran eller klassisk musik, hjälper sinnet att komma till ro.
  • Sover du dåligt och är kall och frusen, (Vata) kan Ashwaganda med kokt mjölk vara lämpligt att ta innan du lägger dig.
  • Blir du för varm på natten och det stör din sömn? Undvik att äta starkt på kvällen (chili, vitlök o.dyl). Prova Avipattikar som snabbt har en lugnande effekt på magsyran. Avipattikar borde finnas i varje Pitta-persons husapotek…

© AyurVeda Livsbalans 2018

DELA
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail