Inom den mångtusenåriga läkekonsten ayurveda är oljemassage, Abhyanga, något som rekommenderas som en daglig rutin och anses mycket helande för kropp och själ.

Daglig egenmassage med varm sesamolja benämns inom ayurveda som en av de mest självläkande behandlingar du kan göra för främja hälsan och livslängden.

Den varma oljan har den unika förmågan att tränga in i alla hudlager och det är ekologisk kallpressad sesamolja som anses som den absolut bästa oljan att använda.

Abhyanga renar kroppen, stödjer lymfsystemet och det endokrina systemet samtidigt som det ger kroppen djup avslappning.

Dessutom används metoden traditionellt för att mjuka upp både muskler och stela leder och för att förbättra sömnen. Oljemassagen gör även huden otroligt mjuk och ger den en fin lyster.

Och Abhyanga passar för alla kroppstyper: Vata, Pitta, Kapha. Dock kan Kapha-personer behöva även torrborstning av kroppen för av bli av med slaggprodukter. Den massagen görs med råsidenvantar.

Så här gör du en Abhyanga oljemassage: (hela massagen tar ca 15-20 minuter)

  1. Värm upp oljan till en varm och behaglig temperatur.
  2. Börja med huvudet. Ta en lagom mängd olja i handen och massera in i hårbotten. Ta god tid på dig eftersom huvudet är en av de viktigaste kroppsdelarna eftersom det lugnar ner ett stressat och oroligt sinne. Dessutom är oljan mycket bra för både håret och hårbotten. Du kommer att märka skillnad på hårets kvalité när du börjar göra Abhyanga.
  3. Massera sedan in pannan, kinderna och hakan med mjuka rörelser. Fortsätt till öronen, halsen och nacken. Gå vidare till övre rygg och bröst. Över hjärtat masserar du med lätta cirkelrörelser.
  4. Massera in oljan med kraftiga längsgående tag på armarna och cirkelrörelser vid lederna. Massera inuti handflatorna och massera varje finger var för sig.
  5. Mjuka cirkelrörelser över mage och bröst. Över bröstbenet kan du göra långsamma rörelser upp och ned. Massera sedan så mycket du når av rygg och ryggrad.
  6. Gå vidare ner till benen och massera in oljan med långa rörelser över de stora musklerna och cirkelrörelser över alla leder. Alltid i riktning mot hjärtat.
  7. Sist masserar du fötterna. Liksom huvudet är detta en viktig kroppsdel som du ska ta tid på dig att massera. Fotsulorna masserar du med hela handflatan.
  8. Stressa inte när du gör Abhyanga självmassagen. Ta dig tid och gör det med ett lugnt sinne och med kärlek till dig själv.
  9. OBS! Ägna extra uppmärksamhet till de ställen på kroppen där du har besvär. Och glöm inte att massera dina skinkor för där finns många marmapunker. Viktigt för den med Vata-konstitution att massera extra där.

Då massagen är klar kan du med fördel låta oljan vara kvar på huden en stund innan du duschar. Och särskilt under vinterhalvåret är det bra att tänka på att oljemassage innan dusch gör att oljan skyddar huden från att torka ut. Återigen viktigt för den som lätt blir torr i huden.

Att ta en varm dusch efter massagen är en viktig del av behandlingen då värmen hjälper oljan att tränga in i huden. Om möjligt, undvik att använda tvål eller använd en tvål som är avsedd för just din kroppstyp. Den finns även Vata, Pitta, Kapha tvålar som hjälper huden.

Använd ekologisk kallpressad sesamolja eller färdigmognad eko sesamolja.

Ayurveda rekommenderar att oljan ska “mognas” innan massagen, vilket innebär att du värmer upp oljan till lite över 108 grader. Använd en termometer så att temperaturen blir rätt.

Då oljan svalnat kan den hällas tillbaks i flaskan. Mogna bara den mängd olja som du använder inom de närmaste veckorna.

När oljan är mognad så kan den lättare tränga ner i huden på ett mer effektivt sätt. Annars går du miste om den fulla effekten av abhyanga-massagen.

Sedan finns det även massageoljor som är blandade speciellt för Vata, Pitta och Kapha.

Lycka till!

Kärlek och kram

Pia Jonna – Ayurvedisk hälsovägledare/terapeut på AyurVeda Livsbalans AB i Karlstad. 

2020 © AyurVeda Livsbalans AB

DELA
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail