Abhyanga är en massage som görs med varm sesamolja.

Den benämns inom ayurveda som en av de mest självläkande behandlingar du kan göra för främja hälsan och livslängden.

Abhyanga renar kroppen, stödjer lymfsystemet och det endokrina systemet samtidigt som det ger kroppen djup avslappning.

Dessutom används metoden traditionellt för att mjuka upp både muskler och stela leder och för att förbättra sömnen.

Oljemassagen gör även huden otroligt mjuk och ger den en fin lyster.

Inom den mångtusenåriga läkekonsten ayurveda är oljemassage, Abhyanga, något som rekommenderas som en daglig rutin och anses mycket helande för kropp och själ.

Och Abhyanga passar för alla kroppstyper: Vata, Pitta, Kapha.

Den varma oljan har den unika förmågan att tränga in i alla hudlager och det är ekologisk kallpressad sesamolja som anses som den absolut bästa oljan att använda.

Ayurveda rekommenderar att oljan ska “mognas” men självklart är det bättre att smörja in sig med “rå” olja än att låta bli.

Så här gör du (hela massagen som tar ca 15-20 minuter)

Värm upp den mognade oljan till en varm och behaglig temperatur. 

Börja med huvudet. Ta önskad mängd olja i handen och massera in i hårbotten. Ta god tid på dig här eftersom huvudet anses vara en av de viktigaste kroppsdelarna.

Massagen lugnar ett stressat och oroligt sinne och är mycket bra för både håret och hårbotten. Du kommer att märka skillnad på hårets kvalité när du börjar göra Abhyanga.

Massera sedan hela ansiktet; pannan, kinderna och hakan med mjuka rörelser. Fortsätt till öronen, halsen och nacken. Gå vidare till övre rygg och bröst. Över hjärtat masserar du med lätta cirkelrörelser.

Massera in oljan med kraftiga längsgående tag på armarna och cirkelrörelser vid lederna. Massera inuti handflatorna och massera varje finger var för sig.

Mjuka cirkelrörelser över mage och bröst. Över bröstbenet kan du göra långsamma rörelser upp och ned. Massera sedan så mycket du når av rygg och ryggrad.

Gå vidare ner till benen och massera in oljan med långa rörelser över de stora musklerna och cirkelrörelser över alla leder. Alltid i riktning mot hjärtat.

Sist masserar du fötterna. Liksom huvudet är detta en viktig kroppsdel som du ska ta tid på dig att massera. Fotsulorna masserar du med hela handflatan.

Ägna extra uppmärksamhet till de ställen på kroppen där du har besvär. 

Om du har möjlighet, behåll gärna oljan kvar på huden en stund innan du duschar.

Särskilt vintertid är det bäst att alltid göra massagen innan dusch eftersom oljan skyddar huden från att torka ut.

En varm dusch efter massagen är en viktig del av behandlingen då värmen hjälper oljan att tränga in i huden. Undvik att använda tvål.

Stressa inte när du gör Abhyanga självmassagen… Ta dig tid och gör det med ett lugnt sinne (du kommer att få ett ännu lugnare sinne efteråt). 

För bättre resultat: Mogna sesamoljan innan användning.

Att mogna sesamoljan innebär att du värmer upp den till lite över 108 grader. Använd en termometer så att temperaturen blir rätt.

Då oljan svalnat kan den hällas tillbaks i flaskan.

Mogna bara den mängd olja som du använder inom de närmaste veckorna.

Om du inte mognar sesamoljan så kan den inte tränga ner i huden lika effektivt och du går då miste om den fulla effekten av abhyanga-massagen.

Färdigmognade massageoljor.

Det finns även massageoljor som är blandade speciellt för Vata, Pitta och Kapha.

 

Du kan även boka Abhyanga-behandling hos AyurVeda Livsbalans AB i Karlstad.

2018 © AyurVeda Livsbalans AB

DELA
Facebooktwittergoogle_pluspinterestmail