En rofylld plats! Gröna tjärn på Brattforsheden i Värmland.

Det finns inte något “hokus-pokus” eller quick-fix medel för att få ett starkt immunförsvar.

Råden du får från Ayurveda handlar alltid om att på ett eller annan sätt stärka immunförsvaret. För vi kan hjälpa kroppen.

En bra motståndskraft mot virus och bakterier skapas med de dagliga rutiner som Ayurveda förespråkar, vilket gäller på lång sikt. För givetvis går det inte att fixa till ett svagt immunförsvar med någon quick-fix, det vore att förenkla det komplexa. Dock kan vi stärka och balansera kropp och sinne med livsstilsråd & dagliga rutiner, örter, kryddor, teér m.m. Viktigt att hålla magen i balans. Acceptera inte att magen krånglar. Om du som läser det här inte känner till Ayurveda så ta kontakt med mig eller annan Ayurvedisk hälsovägledare eller Ayurvedisk läkare för det finns hjälp.

 Här kommer tips som stärker immunförsvaret. 

* A och O…En god nattsömn! Det är en fantastisk medicin! Det är inte alla som kan och får till sömnen men även där går det att få hjälp på naturlig väg. Till att börja med kan du varva ner tidigt på kvällen och undvika mobil, dator och tv.

* Gå till sängs senast 22.00 och sov inte längre än 06.00 – 07.00. För en del kan det till och med 22 vara för sent att lägga sig.

* Börja dagen med solhälsningen och gärna några extra andningsövningar. Då ger du kroppen en fin start på dagen.

* Skrapa tungan, gå på toa och töm både blåsa och tarm. Det är inte alla eller kanske rättare sagt många som får till avföring innan frukost. Men om du har en bra förbränning så ska avföringen komma det första på morgonen. Ha formen av en banan, inte innehålla bitar eller vara lös och komma ut utan ansträngning. Inte så du funkar? Ingen fara med tiden kommer det att bli så.

* Ät frukost i lugn och ro och pressa inte in en massa mat om du inte känner dig särskilt hungrig.

* Ät huvudmålet mitt på dagen då är matsmältningen som starkast. Det är då du ska äta det “tyngsta”.

* Som kvällsmål/middag äter du lättare mat som soppa och liknande. Inget svårsmält som kött, mjölkprodukter & ost. och ät senast 19.

* Ät dig aldrig övermätt vid någon måltid.

* Lägg in små pauser under dagen. Gör andnings-övningar eller meditera.

* Viktigt med fysisk aktivitet dagligen. Var ute i friska luften och njut. Gå skogspromenader så ofta du har möjlighet.

* Ge dig själv oljemassage (abhyanga) varje dag.

* Drick varmt! Att dricka kallt försämrar förbränningen och påverkar immunförsvaret negativt.

* Stimulera sinnet: skratta, lek och ha roligt!

* Var kreativ och gör vardagen lyxig. Tänd ljus vid frukosten. Tänd en rökelse som du gillar eller välj ut en eterisk olja som du använder i aromalampan.

* Duka vackert vid varje måltid. Använd färger som stimulerar sinnet för det hjälper även magen och matsmältningen.

* Umgås med människor som får dig att må bra, resten kan du skippa för de kommer bara göra att du tappar styrkan i dig själv.

Är du ovan att ta hand om dig själv? Starta då med att plocka ut några enstaka av råden. Håll fast vid dom och fortsätt öka på när du fått in de nya vanorna i ditt liv.   

AyurVeda Livsbalans AB © Pia Jonna 2021Prana livsenergi

DELA
Facebooktwitterpinterestmail